péntek, január 02, 2015

Hunor 18 hónapos=1,5 éves

Jelenleg 12 kg, illetve 83 cm. Ma töltötte a 1,5 évet!!! Voltunk vele a háziorosnál és mindent rendben talált a fejlődésével kapcsolatosan. Az orvosnéni felírt 10 csepp vasat (Ferrum Haussman) Hunornak is és nekem is (15 cseppet).
Testi fejlődés
Másfél éves kora körül a gyerek egy kész kis energiagombóc. Folyamatosan fejlődnek motorikus készségei és a szem-kéz koordinációja. Már 3-4 kockából is képes tornyot építeni, eldobni a labdát, húzni a kerekes játékot, beletenni egy dobozba és kivenni onnan tárgyakat, lapozni a könyvben, kezelni a kilincset, inni a csőrös itatóból, és remekműveket firkálni (nemegyszer a falra vagy a bútorhuzatra). Ugyanakkor a totyogó kezdi megtanulni a szerepjáték fogalmát, úgyhogy játékainak új és találékony funkciót adhat. Az építőkocka most már lehet akár hajó vagy repülő is, a tologatós játék szekér vagy babakocsi, a gyurmából tészta lesz, az egymásba rakható kupakokból teáscsésze. A kicsi egyrészt használja képzelőerejét, és a kreatív játékkal fejlődnek motorikus készségei is.
Szociális fejlődés
Ugye, milyen sokszor kérte már a kicsit, hogy osztozzék valakivel a játékán, vagy – uram bocsá – az Ön figyelmén? Az ilyen korú gyermek számára nincs értelme annak a fogalomnak, hogy osztozás, megosztás. Ő azt hiszi, hogy világegyetemének ő áll a középpontjában, és hogy neki és csakis őneki jár minden rivaldafény, minden játék és figyelem. Ebben a korban tehát a kicsinek a szakemberek szerint is a kicsinek énközpontú, egocentrikus a világképe. Meg van róla győződve, hogy mindenki úgy gondolkodik és érez, ahogy ő. És mivel még nincs tisztában mások érzéseivel, a körülötte levő gyermekekre fizikailag reagálhat. Ha egy másik totyogó például akár csak egy ujjal is hozzáér az egyik játékához, a kicsi elkaphatja, vagy, ami még rosszabb, fellökheti vagy megütheti a másik gyereket. Az természetes, hogy Ön nem akarja hagyni, hogy a gyereke bántsa a játszótársát vagy a testvérét, de azt ne várja tőle, hogy ebben a korban osztozzék a játékain, hiszen még csak meg sem érti, miért is kellene neki. Az ilyen korú gyermek számára, ami az övé, az az övé, és az, hogy másoktól elvesz valamit, vagy megvédi a saját holmiját, az autonómia és az identitás kialakításának egyik formája, így teszi próbára határait, és küzd a jogaiért.
Szellemi fejlődés
Körülbelül ebben az életkorban fordulhat elő, hogy a kis kíváncsi elkezdi a „Mi ez?” sorozatot, szinte minden egyes tárgyra rákérdez. Az a vágya, hogy a környezetében levő tárgyaknak a nevét megtanulja, 18-20 hónapos kora körül a szókincs robbanásszerű fejlődéséhez vezet. Amikor a kicsi eléri a döbbenetes verbális fejlődésnek ezt a szakaszát, naponta több szót is elsajátíthat. (Valóban bámulatos, mi tud kijönni a száján!) Mivel ebben a korban a nyelvtanulás alapja az ismétlés, a kicsik nagyon szeretik az egyszerű énekeket, az ujjbábokat és azokat a játékokat, amelyekben vicces hangok vagy szavak vannak. Elalvás előtt vagy a kocsiban gyakran ismételgetik az új szavakat vagy kifejezéseket, így hát ne lepődjék meg, ha végtelen hosszan hallgathatja azt, hogy „csigabiga told ki szarvadat” vagy „kerekecske gombocska”. A totyogók óriási erőt merítenek az új szavak tanulásából, különösen, ha rájönnek, hogy ezeket a szavakat arra használhatják fel, hogy megkapják, amit akarnak.
Beszéd fejlődése
Másfél éves korára a gyermeknek az aktív (azaz használt) szókincse mintegy 10-50 szó (Hunor esetében ennél több), a passzív tudása ennek többszöröse.  
A verseket, egyszerűbb dalokat, legalábbis a ritmusukat már ismételgeti. Pl. Hinta-pai-pai (hinta-palita), vagy A Csi-tá-i(A Csitári hegyek alatt), Zsipp-zsupp-hmm-hmm-hmm (Zsipp-zsupp kender zsupp)…
Megjelennek beszédében a kétszavas mondatok – távirati stílusú mondatok, a szórendek jelentős különbséget jelenthetnek (pl: Dede ocsi- Csenge ker csokit, vagy Hunor buff- Hunor leesett). Azonos mondat esetén a kisgyermek gesztikulálással, mutogatással segít megértetni a mondandóját.
Pl. Hunor csüccs – oda szeretnék ülni, (miközben egy ülő kisgyermek felé mutat) – a baba ott ül. A kétszavas – gyakran rövidített - mondatok jelentését általában még csak a szűk környezete ismeri. Habár az összetett mondatokat megérti, utánozni a szülő által elmondottakat csak kivonatozva, két szóval tudja.
Megjelenik beszédében a birtoklás, ekkor még főként 1. szám 3. személyben beszélve magáról. Pl. könyv babáé

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése